Projekt realizowany w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego z programu Fundusze Europejskie dla Podlaskiego 2021-2027 ze środków Europejskiego Funduszu Społeczny PLUS. Priorytet VIII Fundusze na rzecz edukacji i włączenia społecznego, Działanie 8.2 Zintegrowany terytorialnie rozwój edukacji i kształcenia.
Partner Wiodący: Stowarzyszenie Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego
Partnerzy projektu:
Miasto Białystok,
Powiat Białostocki,
Białostocka Fundacja Kształcenia Kadr
Okres realizacji: od stycznia 2025 r. do października 2028 r. (46 miesięcy)
Projekt jest projektem partnerskim, który wpisuje się w cele rozwoju Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego i jest ukierunkowany na rozwiązywanie wspólnych problemów. Skierowany jest do uczniów, nauczycieli i kadry zarządzającej z 13 zespołów szkół kształcenia zawodowego dla których organem prowadzących jest Miasto Białystok lub Powiat Białostocki. Dodatkowo w zakresie działań w obszarze Popularyzacji kształcenia zawodowego wsparciem objęci będą uczniowie szkół podstawowych BOF.
Celem projektu jest podniesienie jakości, atrakcyjności i efektywności kształcenia zawodowego praktycznego oraz dostosowanie go do potrzeb rynku pracy, w szczególności związanych z Gospodarką 4.0 i/lub Gospodarką Obiegu Zamkniętego, poprzez realizację kompleksowych działań podnoszących lub uzupełniających kompetencje zawodowe 2000 uczniów i 120 nauczycieli z 13 zespołów szkół (21 szkół i placówek) kształcenia zawodowego z BOF do 31.10.2028 r.
Cel ten będzie realizowany poprzez 8 komplementarnych zadań:
- Konsultacje z pracodawcami na potrzeby dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb poszczególnych branż.
- Doradztwo popytowe kompetencji poprzez opracowanie Indywidualnych Planów Działania na rzecz Kompetencji w kierunku Gospodarki 4.0 i/lub Gospodarki Obiegu Zamkniętego dla uczniów.
- Dostosowanie kompetencji i kwalifikacji uczniów i nauczycieli do wyzwań Gospodarki 4.0 i/lub Gospodarki Obiegu Zamkniętego poprzez realizację m.in:
- szkoleń, kursów zawodowych oraz zajęć dla uczniów,
- szkoleń, studiów podyplomowych, wyjazdów studyjnych dla nauczycieli.
- Staże zawodowe dla uczniów i nauczycieli oraz certyfikacja kompetencji w zakresie Gospodarki 4.0 i/lub Gospodarki Obiegu Zamkniętego dla uczniów.
- Współpraca z uczelniami wyższymi poprzez realizację zajęć edukacyjnych, a także projektów badawczo-wdrożeniowych.
- Popularyzacja kompetencji zawodowych i systemu szkolnictwa zawodowego BOF.
- Programy rozwojowe szkół zawodowych BOF z uwzględnieniem Gospodarki 4.0 i/lub Gospodarki Obiegu Zamkniętego, w ramach których przewidziano działania z odniesieniem do 3 obszarów:
- Uczeń: zajęcia pozalekcyjne rozwojowe, przygotowujące do transformacji cyfrowej i ekologicznej,
- Szkoła: szkolenia dla kadry zarządzającej w tym Szkolnych Animatorów Współpracy (SAW) przygotowujące do modernizacji i wyposażenia szkoły uwzględniające wyzwania G4.0 i/lub GOZ
- Otoczenie: Wyjazdy edukacyjne uczniów (1, 2 lub 3 dniowe) do instytucji, przedsiębiorstw z dobrymi praktykami w tym uwzględniające wyzwania Gospodarki 4.0 i/lub Gospodarki Obiegu Zamkniętego lub na targi branżowe.
- Dostosowanie i wyposażenie szkół zawodowych do wyzwań transformacji cyfrowej,
Gospodarki 4.0 i/lub Gospodarki Obiegu Zamkniętego. W tym utworzenie 5 laboratoriów pokazowych oraz dostosowanie i wyposażenie 13 zespołów szkół kształcenia zawodowego w sprzęt określony i zatwierdzony w programach rozwojowych.
Projekt wynika ze Strategii Rozwoju Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego do roku 2030 i jest ujęty na „Liście projektów zintegrowanych Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych z Funduszy Europejskich dla Podlaskiego 2021-2027 i Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021-2027 – wybór w sposób niekonkurencyjny”.
W ramach projektu zaplanowano:
- 32 890 h zajęć pozalekcyjnych,
- doradztwo zawodowe dla 2000 uczniów,
- szkolenia zawodowe dla 700 uczniów,
- staże zawodowe dla 602 uczniów i 16 nauczycieli,
- zajęciami na uczelniach wyższych dla 1260 uczniów (70 grup x 18 uczniów),
- dofinansowanie w wys. 10 000 zł dla 35 projektów badawczo-wdrożeniowych przygotowanych przez szkolne koła naukowe,
- 294 wyjazdy edukacyjne dla uczniów do instytucji, przedsiębiorstw z dobrymi praktykami w zakresie Gospodarki 4.0 lub Gospodarki Obiegu Zamkniętego,
- zajęcia mające na celu wsparcie zdrowia psychicznego młodzieży dla 520 uczniów i 80 nauczycieli
- szkolenia zawodowe lub studia podyplomowe dla 90 nauczycieli,
- szkolenia w zakresie kompetencji cyfrowych w edukacji zdalnej dla 72 nauczycieli,
- 17 wizyt studyjnych do przedsiębiorstw wdrażających najnowsze technologie, na targi branżowe lub do uczelni wyższych, udział w nich weźmie 340 nauczycieli (17 wizyt x 20 nauczycieli),
- utworzenie 5 laboratoriów zgodnych z wyzwaniami Gospodarki 4.0 lub Gospodarki Obiegu Zamkniętego, tj.: Poligrafia 4.0. w Zespole Szkół Elektrycznych, Tech4Food w Zespole Szkół Gastronomicznych, Pracowania upcyklingu w Zespole Szkół Budowlano-Geodezyjnych, Świętojański GOZlab 4.0. w Zespole Szkół Zawodowych nr 2, Smart Lab w Zespole Szkół Mechanicznych w Łapach.
- 145 zajęć w nowopowstałych laboratoriach dla 2175 uczniów (145 zajęć x 15 uczniów),
- dostosowanie i wyposażenie pracowni w 13 szkołach kształcenia zawodowego zgodnych z wyzwaniami Gospodarki 4.0 i Gospodarki Obiegu Zamkniętego, a także z potrzebami lokalnego rynku pracy.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Całkowita wartość projektu: 41 967 962,21 PLN.
Dofinansowanie: 37 770 768,23 PLN (90% wydatków kwalifikowalnych Projektu), w tym:
- 35 672 392,22 PLN (85% wydatków kwalifikowalnych) ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus,
- 2 098 376,01 PLN (5% wydatków kwalifikowalnych) z Budżetu Państwa;
Wkład własny: 4 197 193,98 PLN (10% wydatków kwalifikowalnych).
ZAŁĄCZNIKI:
Regulamin rekrutacji i uczestnictwa w projekcie
Załącznik 2. Karta zgłoszeniowa uczestnika projektu - ucznia
Załącznik 3. Karta zgłoszeniowa uczestnika projektu - nauczyciela
Załącznik nr 4. Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych w projekcie